L Racing: Ako pomáha telemetria? - L Racing

L Racing: Ako pomáha telemetria?

Dátum:

Motoristický šport sa neustále vyvíja. Z roka na rok prichádzajú experti s novými bezpečnostnými prvkami, no obrovská časť inžinierskeho úsilia smeruje do samotného vývoja techniky. Telemetria je súčasťou automobilového športu odkedy prvý čip, či procesor zažil brutálnu rýchlosť týchto strojov „na vlastnej koži“. O čom vlastne telemetria je?

Ak beriete pretekanie vážne, nevyhnete sa telemetrickým grafom. Patria k najdôležitejším prvkom v technickom automobilovom športe. Inžinieri a mechanici sa z nich dozvedia najviac o aute, ale aj o jazdcovi. Navonok nezrozumiteľné grafy však hovoria jasnou rečou. Sú indikátorom kvality pretekára, nastavenia a technického stavu vozidla.

Profesionálny automobilový tím L Racing tomu rozumie úplne presne. Aké informácie teda dokážu zistiť napríklad po tréningu na pretekoch do vrchu, či v servise na rely, aby sa zrýchlili v ďalších kolách?

Škoda Fabia RS2000 sa po prvom tréningu na Dobšinskom kopci vracia späť do servisu. Věroslav Cvrček vylieza spoza klietky a mechanici zapájajú auto na počítač. Zatiaľ čo sťahujú dáta z jazdy, pilot rieši chovanie auta v tej, či onej pasáži, v rýchlej, či pomalej zákrute: na rovinke, pri brzdení, uprostred zákruty aj na výjazde. Každý detail je dôležitý a pocit, ktorý jazdec má, pomáha pri zmenách v nastavení.

No rovnako dôležité je poznať čísla, ktoré pretečú z auta do počítača. Vďaka nim napríklad rýchlo zistia, či základné funkcie auta fungujú bez problémov, alebo či sa vyskytol skrytý problém. Toto mechanici aj inžinieri zisťujú ihneď po každej jazde, na kopcoch aj v rely.

Každá telemetria má zároveň niekoľko dôležitých „máp“.

Mapa riadenia: keďže rely je disciplína o stovkách zákrut, mapa riadenia má najväčší význam na okruhoch a kopcoch. Vyčítate tam napríklad, či uhol, ktorý v zákrute používate, je dostatočný, alebo či idete cez hranu priľnavosti pneumatík a zatáčate viac, než je únosné. Každá zákruta si totiž vyžaduje len istý uhol otočenia volantom, aby ste prešli zákrutu maximálnou rýchlosťou a na hrane priľnavosti. Všetko pod úroveň tejto kombinácie, alebo nad, znamená časovú stratu. Veľa to napovie aj o samotnom nastavení podvozka, či iných parametrov.

Mapa brzdenia: väčšina pretekárskych áut nemá posilňovač brzdenia, ako sériové auto. Aj preto je dôežité vyvinúť na brzdový pedál maximálny tlak. Hovoríme o úrovni tlaku krízového brzdenia na bežnej ceste… Väčšina špičkových strojov dnes používa spojku iba na rozbeh, radenie je sekvenčné – poloautomatické. V dávnejších dobách brzdili jazdci systémom „päta-špička“: t.j. ľavé chodidlo stláčalo spojku a pravé chodidlo brzdilo, zatiaľ čo päta (resp. pravá časť chodidla) zároveň „ťukala“ do plynu… Čo zaručovalo najefektívnejšie brzdenie, využitie motora a prevodovky. Dnešné sekvenčné prevodovky jazdcom umožňujú pridávať pravou nohou a brzdiť ľavou. Aj telemetria tu ukáže, či brzdíte efektívne pred každou zákrutou. Pravidlo je: z plynu skočiť okamžite na brzdu bez straty jedinej desatiny sekundy (preto používajú obe nohy simultánne). Lebo každá desatina či stotina sa ráta, ako kedysi ukazovali tesné súboje Věroslava Cvrčeka s Igorom Drotárom.

Mapa plynu pochopiteľne ukazuje, ako využívate pravú nohu pri prejazde zákrutou: priveľa plynu je rovnaká strata času (vďaka pretáčavosti, či nedotáčavosti), ako pomalý prejazd. Mnohí jazdci sa zameriavajú na výjazd zo zákruty, no dôležitý je aj vrchol zákruty a správny balans energie vozidla v tomto bode. Zároveň vám telemetria ukáže porovnania, kde ste získali a kde stratili na danom mieste v jednotlivých kolách.

S tým všetkým súvisí aj mapa rýchlosti vozidla: v každom bode trate chcete mať čo najvyššiu rýchlosť, i keď po praktickej stránke niektoré miesta akoby „vypustíte,“ aby ste získali inde. Napríklad pomalší nájazd s rýchlym výjazdom na dlhú rovinku, aby ste čo najskôr dosiahli maximálnu rýchlosť.

Jazda v pretekárskom aute je tanec: súhra rúk a nôh s najdôležitejším orgánom – chladnou hlavou. Mapa riadenia, mapa plynu, mapa rýchlosti, brzdenia s mapou radenia prevodov: vyberte si jednotlivú mapu alebo ich navzájom prekryte, kvôli celkovému obrazu. Kolo po kole.

Aj vďaka dátam z jednotlivých pretekov úvodných dvoch sezón Věroslava Cvrčeka ml. dokázal jeho tím vyvinúť dokonalý a nepremožiteľný stroj, ktorý získal dva absolútne tituly Majstra Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu za ostatné dva roky.

Rovnako vďaka telemetrii môže Vlastimil Majerčák súťažiť s Fordom Fiestou R5 EVO v rely s istotu, že vie o svojom aute všetko potrebné vždy predtým, ako sa s vervou pustí do bojov s časom na európskych, či domácich tratiach.Telemetria je vzácny pomocník každého profesionálneho tímu a pretekára. Tým najlepším často pomáha hľadať dôležité stotiny sekundy, ktoré rozhodujú o víťazovi.