Na kopcoch s L Racingom

Dátum:

Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu (MSR PAV) patria medzi najznámejšie motoristické disciplíny Slovenska. Spolu s rely dominujú v povedomí širokej verejnosti. Vo svojej bohatej a dramatickej histórii si svoje miesto na Olympe MSR PAV právom vybojoval aj profesionálny automobilový tím L Racing z Krásnohorského Podhradia.

Každá cesta na horu slávy má svoj vlastný príbeh. Za týmto príbehom je vždy veľa práce, odriekania, investícií osobných aj hmotných. Žiaden úspech nepríde len tak. L Racing sídli v kopcovitom regióne pod hradom Krásna Hôrka. Motoristický šport pestoval manažér tímu Ján Lipták od mlada a doslova tím „nakazil“ aj svojho syna a spolumanažéra Petra. Vybudobať profesionálny tím s poriadnym zázemím trvalo roky. Medzitým ich bránami prešlo mnoho talentovaných jazdcov, ktorí spolu s nimi napísali úžasné príbehy slovenského motoršportu.

Skutočné úspechy tímu L Racing sa na pretekoch do vrchu začali písať v roku 2015. Zdá sa, že to bolo iba včera. No odvtedy prešlo ďalších 7 dlhých rokov. Sezóna MSR PAV 2015 sa niesla v duchu veľkých súbojov medzi Jozefom Bérešom ml. za tím L Racing a veteránom Igorom Drotárom (Mitsubishi Lancer WRC). Bérešov majstrovský rok začal za volantom Mitsubishi Lancer EVO III (označovaný tiež „39“ – hybrid Lancera III a Lancera IX). Ako to býva, nové auto trpelo detskými chorobami. Aj tak s ním vyhrali v Rechbergu, prvý deň v Zaluži, v Ožďanoch a prvý deň na Jahodnej. Dvakrát skončili druhí v nedeľu na Zaluži a Jahodnej. Po technickom probléme na Jahodnej padlo kľúčové rozhodnutie: L Racing sa spojil s českým Rexteamom – dielňa známych automobilových inžinierov/pretekárov Cvrčekovcov. Jožko tak presedlal na špičkovú Škodu Fabia s označením RS2000 (karoséria S2000 a motor WRC).

Výsledkom boli nové traťové rekordy a hlavne okamžite víťazstvo na európskom Šternberku a na Pezinskej Babe tiež s medzinárodnou účasťou. Domáci Dobšinský kopec Jozef nedokončil pre technické problémy. Opäť víťazil na ďalšom Jankovom vŕšku. Cazin v Bosne a Hercegovine tím vynechal, po čom nasledovala už len Ostrá Lúka. Tam L Racing vyhral po oba dni a spolu s Bérešom ml. sa tak vôbec po prvýkrát stali absolútnymi Majstrami Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu.

Sezóna 2016 už pokračovala bez Jozefa Béreša ml. Na jeho miesto nastúpil začínajúci pretekár do vrchu Věroslav Cvrček ml. z dynastie „škodováckych“ inžinierov z Mladej Boleslavy. Na nové auto Škoda Fabia WRC, aj keď z inej dielne, presedlal aj ich najväčší konkurent Igor Drotár. V rokoch 2016 a 2017 Rexteam prenajímal svoje vozidlo aj inde a preto mladý Věroslav neabsolvoval dosť pretekov na skutočný boj o slovenský titul.

To sa zmenilo hneď v sezóne 2018, keď Cvrčekovci postavili druhú a ešte lepšiu Fabiu. S ňou Věroslav doslova deklasoval celú konkurenciu: vyhral 14 z celkovo 16 pretekov. Nedošiel len raz v poľskej Zaluži pre poruchu prevodovky. Motoršport však píše zaujímavé príbehy plné hrdinských činov… Napriek fatálnej poruche prevodovku v sobotu rýchlo odmontovali, otec Cvrček ju odviezol do 720 km vzdialenej Mladej Boleslavy (z juhovýchodného kúta Poľska), zatiaľ čo mama Cvrčeková šla o 2. ráno po prevodovkára na autokros do Novej Paky (50 km od M. Boleslavy), ktorý prevodovku opravil. Po nočnom prejazde späť do Zaluže ju vrátili do auta a Věroslav s autom napokon vyhral celé nedeľné preteky! Majstrovský výkon na trati aj mimo nej a dôkaz, že víťazstvá vznikajú v hlave.

Sezóna 2019 pokračovala v nastavenom tempe L Racingu a Cvrčekovcov. S Věroslavom vyhrali 13 z 15 pretekov a spoločný druhý absolútny titul MSR PAV. Jediné nedokončené preteky boli opäť v Zaluži, na rovnakom mieste, s rovnakým problémom… Charakter tejto trate (dlhá rovinka s ostrým horizontom) jednoducho nesedel ich zostave.

Rok 2020 prerušil nástup pandémie Covid-19. Hetrik s Věroslavom Cvrčekom ml. sa tak nekonal. Boj o celkovo štvrtý titul pre L Racing sa odložil do neurčita. Začal sa tretí rok pandémie a plánovať niečo veľké je stále nemožné. No vysoké ciele a ambície L Racing nikdy neopustia. V talóne majú skvelú modernú infraštruktúru, spolupracujú s najlepšími v priemysle a hlavne majú stále hlad po úspechoch. V športe, ktorý je silnejší, než ktorýkoľvek vírus: z pazúrov motoristickej vášne sa „nakazený“ už nikdy nedostane. Našťastie.