Pretekársky víkend a život na rýchlej dráhe - L Racing

Pretekársky víkend a život na rýchlej dráhe

Dátum:

Automobilový šport je pre množstvo ľudí veľké lákadlo: posadiť sa do pretekárskeho auta a zmerať si sily s protivníkmi, alebo si len vyskúšať jazdu na hrane v „ostrom“ stroji, s časomerom ako vaším najväčším nepriateľom. Málokto však vidí do skutočného zákulisia týchto hrdinských súbojov: človek proti človeku, stroj proti stroju. Čo všetko obnáša taký pretekársky víkend?

Motoršport je v zásade technický šport: zatiaľ čo na hokej potrebujete správne oblečenie, ochranné pomôcky, hokejku a puk – pri autách je toho podstatne viac. Každý pretekársky či súťažný víkend so sebou prináša pre tímy pomerne komplexnú logistiku a na samotnej príprave často závisí úspech, či neúspech.

Na úvod: jazyková poradňa

V prvom rade si však priblížme niečo úplne iné: terminológiu. Až príliš často sa stretávame s nepresnou „motoristickou“ slovenčinou. A keďže je spisovný jazyk to jediné, čo nás bezvýhradne spája zo západu až na východ, bude dobré, spraviť si malú jazykovú poradňu.

Preteky: neexistuje slovo „pretek“, ani „závod“ (závod je iba po česky, v slovenčine to znamená „továreň, fabrika…“). Preteky sú pomnožné podstatné meno (ako dvere, či hodiny) a môže sa používať výhradne v tomto tvare. Čiže nie „jeden pretek, dva preteky“, ale „jedny preteky, dvoje pretekov“.

Rovnako u nás neexistuje slovo „závodník“, iba „pretekár“.

Tak isto existuje zaužívaná terminológia, pokiaľ ide o automobilové preteky a súťaže. Preteky na okruhu, kde proti sebe idú viacerí v rovnakom čase a v boji o konkrétne pozície na trati, sú a budú vždy „preteky“. Rely (áno, spisovne sa to píše „rely“) sú časové súťaže, nie sú to teda preteky (iba a len „súťaže rely“). Preteky do vrchu sú taký zvláštny paradox, keďže tam jazdci bojujú o najlepší čas, no zaužívalo sa spojenie „preteky“ do vrchu a nie „súťaž“ do vrchu.

Stajňa: píšeme výhradne „tím“, „tímy“, a nie „team“, či „teamy“. A ešte: časomer nie je časomiera – na meranie času sa používa len „časomer“…

Toľko naše jazykové okienko, úlohou tímu L Racing je fanúšikov nielen zabávať, ale aj vzdelávať!

Ide sa na podujatie!

Prípravy na automobilové preteky či súťaže začínajú intenzívnieť už začiatkom týždňa. Autá sa po každých pretekoch rozoberú, skontrolujú a opravia, teraz je čas dať ich späť do pretekárskej podoby. Tím L Racing patrí medzi najprofesionálnejšie a najlepšie vybavené tímy široko-ďaleko. Svojou infraštruktúrou a vybavenosťou môže veselo konkurovať najlepším tímom v okolitých krajinách.

Autá sa pred odchodom naložia do prívesov, ktoré ťahajú dve dodávky, naložené všetkým potrebným náradím a náhradnými dielcami. K tomu sa pridá tiež samostatný obytný karavan, ktorý slúži na občerstvenie a oddych. L Racing nesie v samostatnom špecializovanom nákladnom aute napríklad stroj na prezúvanie pneumatík a kompresor, no nájde sa v ňom aj spací priestor pre troch mechanikov. Ďalej je tu množstvo pneumatík, ktoré sa líšia nielen podľa typu auta, ale aj podľa disciplíny (rely, kopce).

Množstvo pneumatík sa vyberá tak, aby autá na rely odchádzali z každého servisu s novým setom gúm, pričom v kufri súťažného vozidla majú so sebou aj jedno náhradné koleso. Samozrejme, v talóne sú pneumatiky do sucha a mokra… Náhradný motor či pohonná jednotka ostávajú doma; vymenť celý motor počas podujatia podľa pravidiel zväčša nemôžete. Môžete však meniť množstvo dielcov. Ich spotreba je v každej disciplíne značná. Nechýbajú tak náhradné blatníky a karosárske veci, prevodovka, diferenciály, ramená, ložiská či kompletné brzdy.

Aj to má však svoje obmedzenia. Podľa pravidiel – kvôli bezpečnosti – nemôžete pokračovať, ak máte posunutý alebo ohnutý rám karosérie, alebo keď treba vymeniť celý motor. Preto musia byť mechanici L Racingu pripravení na všetky situácie. Je to, akoby ste so sebou brali celú dielňu z centrály v Krásnohorskom Podhradí.

Čo teda, ak chcem pretekať?

Pretekanie láka naozaj množstvo ľudí. Tak ako pri iných športoch, ak to chcete robiť aspoň na nejakej úrovni, musíte sa pripraviť na slušné výdavky… Už len náradie a náhradné dielce pretekárskych strojov majú svoju značnú hodnotu. Tiež si netreba myslieť, že malý Peugeot 208 VTi R2 je vôbec v niečom podobný sériovému Peugeotu 208… Je to úplne odlišné zviera a aj na takéto auto musíte nazbierať svoje skúsenosti a zručnosť. Ak už máte nachystanú peňaženku s dostatočným množstvom zelených papierov, požiadajte o pretekársku licenciu Slovenskú asociáciu motoristického športu (SAMŠ) a prihláste sa na pravidelné povinné školenia. Motoristický šport je nádherný, vzrušujúci a plný adrenalínu, či už bojujete s niekým priamo na trati, alebo s ručičkami stopiek. Je za tým však najmä veľa práce, úsilia a nekonečnej snahy uspieť. Práve tím L Racing spĺňa všetky tieto parametre.