Záhadné skupiny v pretekoch automobilov do vrchu

Dátum:

Automobilové podujatia na Slovensku sa zatiaľ iba črtajú. Teraz je však správny čas, oboznámiť sa s niektorými odbornými termínmi, s ktorými sa fanúšikovia motoršportu pravidelne stretávajú. Pozrieme sa na niektoré „skupiny“ Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov do vrchu (MSR PAV), ktoré sú zvyčajne pevnou súčasťou kalendára profesionálneho tímu L Racing.

Presnejšie, pozrieme sa aspoň na hlavné triedy, kde má tím L Racing svoje zastúpenie najčastejšie.

Tí, ktorí kopcovú disciplínu sledujú pozorne, vedia, že sa spolu s menom tímu, jazdca a vozidla spájajú aj skratky ako E1+2000, A-1400, E2-SH a pod. Čo presne tieto skratky určujú?

Technické predpisy FIA a prílohy obsahujú detailné pravidlá, podľa ktorých výrobcovia konštruujú vozidlá do rôznych disciplín, a podľa ktorých tímy tieto autá môžu upravovať. Na stovkách stranách je presne dané, akú min. hmotnosť môže mať vaše auto, aké úpravy sú možné na rôznych častiach karosérie, podvozku i pohonných jednotiek, aké kolesá môžete obúvať, aj aké palivo je legálne. Ak si túžite siahnuť na konkrétne detaily, pre každú skupinu, zájdite si na webovú stránku Slovenskej asociácie motoristického športu (SAMŠ-ASN).

Majstrovská Škoda Fabia RS2000 Věroslava Cvrčeka, Subaru Impreza Jána Liptáka, či Mitsubishi Lancer EVO IX Tomáša Kukučku a Petra Liptáka – tieto všetky autá spadajú do skupiny vozidiel E1 a zároveň do podtriedy E1+2000 („+2000“ určuje objem motora – čiže nad 2000 cm3, a „-2000“ určuje objem do 2000 cm3). Napriek tomu, že ide o skutočne odlišné autá, s veľmi rozmanitými charakteristikami motorov, podvozkov, prevodoviek a ďalších zásadných parametrov. Spoločný majú nesmierne vysoký maximálny výkon (až 700 k) z pomerne malého motora (často preplňovaný radový štvorvalec s objemom 2 l). Z toho je jasné, že skupina E1 je mimoriadne otvorená rôznym typom áut so širokou možnosťou úprav na celom vozidle, vrátane neobmedzeného výkonu motora.

To však neznamená, že E1 nemá svoje predpisy, len ich nie je tak veľa. Tieto vozidlá sú určené iba pre uzatvorené trate, ako sú preteky do vrchu. V pôvodnej sériovej výrobe musia mať najmenej 4 sedadlá a ich pôvodná konštrukcia musí ostať po celý čas rozpoznateľná – identifikovateľná so sériovou výrobou. Rozchod kolies môže byť zmenený, rázvor musí zostať zachovaný s toleranciou + / – 2% voči pôvodnému vozidlu, zachovaná musí byť maximálna šírka vozidla (2 m), či minimálna hmotnosť, aj po odjazdení pretekov. Dielce motora sú ľubovoľné, turbo nemusí mať reštriktor. Maximálny objem nepreplňovaného zážihového motora nesmie prekročiť 6 000 cm3 a vznetového motora 4 000 cm3. Ďalej sa pravidlá venujú možným úpravám na výfuku, katalyzátore, riadiacej jednotke, prevodovke a pohone, zavesení kolies, brzdách, kolesách a pod. Dočítate sa, že množstvo zásadných úprav je ľubovoľných, teda bez obmedzení.

Vývoj v skupine E1 dosiahol za ostatné roky značný pokrok a práve Cvrčekova Škoda Fabia RS2000 je aktuálnou špičkou medzi týmito kapotovanými autami – výkonnostnými „monštrami“: 700 konských síl, dvojlitrový radový štvorvalec s turbom (WRC), 900 Nm max. krútiaceho momentu, hmotnosť 930 kg, karoséria Škody Fabie S2000, päťstupňová sekvenčná prevodovka Xtrac, zavesenie Reiger, mechanické diferenciály vpredu, v strede a vzadu.

Netreba však zabudnúť aj na skupinu A, v ktorej na slovenských kopcoch bojuje za L Racing Denis Pavlík s vozidlom Peugeot 208 VTi R2. Do tejto skupiny patria pôvodne sériové produkčné cestovné vozidlá, vyrábané vo veľkých počtoch (najmenej 2500 kusov zhodných vozidiel v priebehu 12 po sebe nasledujúcich mesiacoch). Pod „A“ tak patria aj relyové autá R2 a R3. Denisov Peugeot zväčša spadá do triedy A-2000, resp. A-1600 (číslo opäť podľa objemu motora do 1600, resp. 2000 cm3, podľa toho, aké triedy sú aktuálne vypísané). Vozidlo podľa konkrétneho objemu tak musí spĺňať napríklad tabuľkovú minimálnu hmotnosť (cca 900 kg). Množstvo detailov a možných úprav znovu opisujú podrobné technické predpisy, presnejšie Príloha J, článok 255 (web SAMŠ-ASN).

Sme zvyknutí, že skupín a podskupín je na MSR PAV veľké množstvo, často je v jednej skupine len jediné auto. Keď Vlastimil Majerčák preteká na Dobšinskom kopci s relyovou Fiestou či Fabiou R5, patrí do skupiny S20, pod ktorú patria aj relyové S2000, R4 a R5.

Nájdete tu často aj triedy E2:

E2-SH: „siluety“ – autá, často prototypy, ktoré svojím výzorom pripomínajú sériové vozidlá so 4 sedadlami.
E2-SC: „športové autá“ – dvojmiestne pretekárske autá, otvorené aj kapotované, stavané špeciálne na pretekanie.
E2-SS: „monoposty“ – formuly.Venovať sa detailne všetkým skupinám či podtriedam nie je naším cieľom. No veríme, že vám aspoň čiastočne priblížili komplexný svet tohto úžasného technického športu.